onsdag 19. november 2014

Virksomheters bruk av Google Analytics

I dette innlegget skal vi ta for oss virksomheters bruk av det digitale analyseverktøyet Google Analytics. Vi skal gå i dybden på dette verktøyet og se på fordelene og ulempene for hvordan virksomheter kan ta det i bruk. Et verktøy som Google Analytics tilbyr en rekke fordeler for de som faktisk klarer å ta det i bruk. Google Analytics er et analyseverktøy som baserer seg på statistikk. Det gir brukeren store muligheter for kartlegging av en stor mengde data. Dette er nyttig informasjon for de bedriftene som har et fokus på kunder. Man får blant annet innsikt i hvor de besøkende oppholder seg i verden, atferden deres med tanke på hva de klikker seg inn på og hvordan de finner frem til den aktuelle nettsiden.
Google Analytics fungerer slik vi har oppfattet det, at du får tildelt en sporings-id og en sporingskode som vist på bildet til venstre. Denne kan man implementere inn på din web-adressen sin. Det tar 24 timer før den blir aktivert, og når den da er aktivert begynner den å måle besøkende basert på at man klikker seg inn på flere sider på web-adressen. Inne på rapporterings-siden har man kartleggingsmuligheter som vist på bildet til høyre. Dette er altså menyen, hvor man kan klikke seg inn på de diverse knappene som igjen gir deg flere muligheter. Klikker man seg inn på målgruppe får man en oversikt over alder, kjønn, demografi, geofrafi, interesser osv. Denne muligheten for å kartlegge de besøkende ser vi på som det mest nyttige verktøyet for bedrifter å kunne ta i bruk. Det kan gi en bedrift store muligheter i forhold til å nå ut til nye kunder ved å se på hvor de de kommer fra, hvilke interesser de har og hvor det genereres flest besøkende fra?

Etter å ha gjort litt research har vi funnet ut av Google Analytics ikke alltid viser rett informasjon. Tallene som blir vist er ikke alltid rett, det gjør at verktøyet kan oppfattes som mindre pålitelig å anvende for bedrifter. Et eksempel man kan ta her er hvis en bruker sletter en "cookie" fra en nettside, da er det flere som har opplevd at dersom den brukeren returnerer til den respektive nettsiden så vil den bruken bli oppfattet som en ny besøkende. Denne personen blir altså da kartlagt på feil post, i forhold til nye besøkende og eksisterende besøkende. Vi er ferske brukere av dette programmet, så i vårt tilfellet har vi ikke sjekket ut dette "fenomenet", men vi er til nå strålende fornøyd med den funksjonen som Google Analytics tilbyr i dag, sett bort ifra at den kan ha feil i ny og ne.

Vi har altså gått i gjennom de mest nyttige verktøyene som vi mener skiller seg ut, og kan være relevant for bedrifter å benytte seg av. Vi ser at dette verktøyet kan skape mange fordeler. Ved å se på hvilke innlegg som er mest sett på forteller dette hvilke saker som er mest interessante, kombinerer man dette med hvor lenge hver bruker har vært på siden, sier det mye om hva man bør fokusere på , på bloggen eller andre aktuelle nettsider. Fluktfrekvensen er også noe man bør nevnes. Høy fluktfrekvens er ikke bra. Dette betyr at besøkende ikke tar seg tiden til å være inne på en side. Hva er det som gjør at man forlater siden med en gang? Er det designet som i dagens samfunn har blitt så viktig, eller er det innleggene som ikke er treffer de mange besøkende?


Vi ser at det er enormt potensial å hente i Google Analytics. På en annen side er det veldig mange funksjoner å sette seg inn i. Ikke alle er like nyttig for dem som kun driver med blogging, men for de som ønsker seg flere lesere så kan det absolutt være et greit verktøy. Samtidig så er det mange blogger som i dag tilbyr statistikk-kartlegging, men til sammenlikning av Google Analytics så er det ikke i nærheten av hva deres verktøy måler.
Google Analytics et gratis program og derfor må vi kunne anbefale det for de som ikke har prøvd det ut, men som tidligere nevnt har du ingen garantier i forhold til diverse feil som kan oppstå. Dersom det er en stor bedrift som er avhengig av besøksstatistikk, anbefales det heller å gå i betale for en slik viktig tjeneste.


Alt i alt, et nyttig verktøy, vanskelig for oss å sette oss inn i alle de mange mulighetene de tilbyr, men det er et verktøy som vi vil lære mer om, og som kan være relevant for oss i fremtiden som kommer.

Hva syns du om Google Analytics?

Team SAFA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar