Det er tidligere lagt ut et innlegg på hvordan twitter kan være et profesjonelt verktøy for din bedrift. Nå skal vi gå i dybden på hvordan facebook kan anvendes som et verktøy.
Facebook er et gigantisk nettsamfunn med sine over 600 millioner aktive brukere. Det betyr at det er en veldig god platform for bedrifter som vil bygge merkevarenavnet deres. Sosiale medier, slik som Facebook gir en helt ny dimensjon for å nå ut til eksisterende eller ikke eksiterende kunder. Det er helt gratis for bedrifter å opprette en bruker, men skulle de ha lyst til å annonsere Facebook-siden deres er de nødt til å betale for dette. Alt i alt er det en gratis markedsføringskanal som gir store muligheter for bedrifter å nå ut til folk som tar i bruk denne sosiale platformen.
Etter å ha observert hvordan ulike aktører bruker facebook ser vi at det er flere likheter mellom hvordan det tas i bruk og hva slags aktiviteter som gjennomføres blant aktører. Både Telenor og Netcom har tatt i bruk en funksjon som går innenfor kundeservice. Her har publikum mulighet til å sende en direktemelding for å få hjelp dersom det er et behov. Det gir en ny mulighet for kundeservice gjennom en sosial platform, noe som går bort i fra den tradisjonelle kundeservicen gjennom å ringe og vente flere minutter til du endelig får hjelp av en kundekonsulent. Det er også vanlig med chat-funksjoner på nettsiden deres, men det er alltid positivt med flere muligheter for kundeservice.
![Screen Shot 2014-11-12 at 14.16.10.png](https://lh6.googleusercontent.com/pi6r0oALk4gLFKGxt-cu3DUVMvL7LcUxS2O3yz6upiLBKkKOoo4nfwz7y2l0orZ42bkovG-wujRXJAQoW_uQur8CzXETHQzgUPDWlQjOTkgKMHETqR09cSN2FJJnKnshJQ)
Ovenfor ser dere et eksempel hvor Fabian på gruppen vår har tatt i bruk direktemeldinger hos Telenor. Hvis dere legger merke til tidspunktene for når meldingen var sendt og svarmeldingen, ser vi at responstiden deres er god. I dette tilfellet fant han ut av problemet selv da han sa ifra om det, men han fikk uansett et svar fra en kundekonsulent som oppfordret til å si ifra om det var noe annet hun kunne hjelpe til med. Han forteller videre at han hyppig bruker denne funksjonen, spesialt da han f. eks. sitter på skolen og ikke trenger et svar umiddelbart.
Bruk av konkurranser som aktivitetsform hos de ulike aktørene er populært. Dette gir publikum en mulighet til å engasjere seg og det øker synligheten deres. Facebook fungerer slik at publikum har mulighet til å like facebooksidene til bedrifter. Når man liker en side dukker det opp på newsfeeden til dine venner, og dette kan generere flere likes til potensielle kunder. Konkurranser er en populær form for generering av likes da publikum har muligheten til å vinne diverse premier. De drives da av en ytre motivasjon til å like en facebookside.
Slik ser det ut når en av dine venner på facebook liker en side. Her får man også mulighet til å se hvem andre som liker dem.
![Screen Shot 2014-11-12 at 15.27.54.png](https://lh6.googleusercontent.com/ubJtikVQD-S07rROcEOS-BK9LWUCAXbLFmF4Kom7tBDuHTUpOW_YIr0XOp9N6Y7DAHiuNIOrtpEOBNhRgUiS0y7SYyTJ9_fwS-ZaYlJMJG8pYcliyUA1Akmrl3_gkxVyig)
Ovenfor ser du en konkurranse i regi av komplett.no. Her linkes det videre til nettsiden deres. I andre tilfeller er det en mulighet for at konkurransen tar plass på facebook. Enten ved at folk må kommentere på innlegget deres eller like siden deres. Konkurranser på Facebook har i dag blitt strengt og det er ulike retningslinjer som må følges for å opprette en konkurranse.
For å oppsummere det hele har vi sett at de fleste aktørene der ute er flinke til å gi tilbakemelding til kunder som roser eller kritiserer dem. Spørsmål og svar som blir lagt ut på siden deres blir vist offentlig, det er derfor viktig å nevne at konsulentene som jobber med å svare på disse kundene bør være høflige og huske på hvem de representerer når det gis tilbakemeldinger. Twitter og Facebook kan sammlignes i forhold til å nå ut til flere potensielle kunder. Når det er sagt så er det flere som bruker Facebook, altså er det et større marked der ute og mulighetene er større for å nå ut til nye kunder.
Etter å ha observert hvordan ulike aktører bruker facebook ser vi at det er flere likheter mellom hvordan det tas i bruk og hva slags aktiviteter som gjennomføres blant aktører. Både Telenor og Netcom har tatt i bruk en funksjon som går innenfor kundeservice. Her har publikum mulighet til å sende en direktemelding for å få hjelp dersom det er et behov. Det gir en ny mulighet for kundeservice gjennom en sosial platform, noe som går bort i fra den tradisjonelle kundeservicen gjennom å ringe og vente flere minutter til du endelig får hjelp av en kundekonsulent. Det er også vanlig med chat-funksjoner på nettsiden deres, men det er alltid positivt med flere muligheter for kundeservice.
Ovenfor ser dere et eksempel hvor Fabian på gruppen vår har tatt i bruk direktemeldinger hos Telenor. Hvis dere legger merke til tidspunktene for når meldingen var sendt og svarmeldingen, ser vi at responstiden deres er god. I dette tilfellet fant han ut av problemet selv da han sa ifra om det, men han fikk uansett et svar fra en kundekonsulent som oppfordret til å si ifra om det var noe annet hun kunne hjelpe til med. Han forteller videre at han hyppig bruker denne funksjonen, spesialt da han f. eks. sitter på skolen og ikke trenger et svar umiddelbart.
Bruk av konkurranser som aktivitetsform hos de ulike aktørene er populært. Dette gir publikum en mulighet til å engasjere seg og det øker synligheten deres. Facebook fungerer slik at publikum har mulighet til å like facebooksidene til bedrifter. Når man liker en side dukker det opp på newsfeeden til dine venner, og dette kan generere flere likes til potensielle kunder. Konkurranser er en populær form for generering av likes da publikum har muligheten til å vinne diverse premier. De drives da av en ytre motivasjon til å like en facebookside.
Slik ser det ut når en av dine venner på facebook liker en side. Her får man også mulighet til å se hvem andre som liker dem.
Ovenfor ser du en konkurranse i regi av komplett.no. Her linkes det videre til nettsiden deres. I andre tilfeller er det en mulighet for at konkurransen tar plass på facebook. Enten ved at folk må kommentere på innlegget deres eller like siden deres. Konkurranser på Facebook har i dag blitt strengt og det er ulike retningslinjer som må følges for å opprette en konkurranse.
For å oppsummere det hele har vi sett at de fleste aktørene der ute er flinke til å gi tilbakemelding til kunder som roser eller kritiserer dem. Spørsmål og svar som blir lagt ut på siden deres blir vist offentlig, det er derfor viktig å nevne at konsulentene som jobber med å svare på disse kundene bør være høflige og huske på hvem de representerer når det gis tilbakemeldinger. Twitter og Facebook kan sammlignes i forhold til å nå ut til flere potensielle kunder. Når det er sagt så er det flere som bruker Facebook, altså er det et større marked der ute og mulighetene er større for å nå ut til nye kunder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar