I sammenheng med forrige blogginnlegg om Google Analytics, vil vi fortsette med å se nærmere på ulike målingsverktøy på internett. Verktøyet vi har valgt å se nærmere på heter Facebook Insights og er veldig likt Google Analytics. Vi velger fremdeles å trekke frem dette, da Facebook er så stort og har et enormt potensiale for små og store bedrifter.
Dette er et verktøy, derav navnet, som gir deg og din bedrift et godt innblikk i oppførselen til brukerne dine på en egenopprettet fanside. Utover å opprette en fanside, må man oppnå 30 likes for å få tilgang til denne tjenesten (Utenom dette er tjenesten kostnadsfri). Insights gir deg muligheten til å se på tall og statistikk, slik at man enkelt kan analysere hvor godt denne siden blir mottatt og hva som kan gjøres annerledes. Om man f.eks. skal opprette en kampanje som man har over en gitt tidsperiode, kan man overvåke og analysere effekten av denne.
Av bildet ser vi hvordan verktøyet er til god hjelp dersom man ønsker mer innsikt i målgruppene sine. Med dette verktøyet blir det enklere for bedriften å forsikre seg om at man når frem til ønsket målgruppe, eventuelt at ønsket målgruppe ikke ble nådd. Disse dataene kan man bruke videre til å justere markedsføringen sin ved å se på hvor og hvem man når.
Om vi sammenligner Insights med Analytics, ser vi tydelige forskjeller. Insights gir i mye større grad et deskriptivt innblikk om hvem som kommuniserer med siden din. I en analysesituasjon kan dette være mer gunstig, men med Analytics får man en større forståelse for oppførselen til brukerne. Så man kan si at det er situasjonsbasert hvilke verktøy som er best, men at begge er generelt gode programmmer.
Dette målingsverktøyet er forklart veldig enkelt og man trenger ingen spesiell kompetanse for å kunne håndtere dette på et relativt høyt nivå. Det anbefales alle bedrifter som er på Facebook å bruke Insights. Hvor mye og hvor nøye er opp til hver enkelt bedrift, men på grunnlag av at det ikke koster noe, samtidig som man kan utvinne mengder med nyttig informasjon, er dette i våre øyne en såkalt "Nobrainer".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar