mandag 1. desember 2014

#Fail

Å brenne seg på Sosiale Medier.

For ca. et år tilbake kom NYPD(New York Police Department) opp med en ide at deres følgere skulle ta bilder av dem selv med politiets fineste menn i blått.

I starten fikk hashtagget #MyNYPD inn masse bilder av innbyggere med snille politimenn, men så skjedde det som var ventet av mange. Hashtaggen vente motsatt vei og folk begynte å sende inn bilder av politibrutalitet og bilder av mennesker som var banket opp av politiet.
mynypd feat 300x212 photo
28ee0 nypd23n 2 web 244x300 photo

Dette er et godt eksempel på at ting kan fort gå galt på sosiale medier. Det skal sies at i USA blir ikke politiet sett på som en hjelpende hånd i manges øyne, men heller en makthånd i samfunnet.

Hvordan ungå slike situasjoner?

Tenk to ganger før man lager ett merkevare #Hashtag.
Det er utrolig enkelt å bare lage en hashtag og finne på noe som er relevant, men det er greit å tenke seg om to ganger før man bruker det, i alle fall når man tweeter for en bedrift eller en organisasjon.

Vet hvem som følger deg.
Det kan lønne seg å vite hvordan mennesker som liker deg eller ditt merke. Vet en ikke det kan det lønne seg å ta noen analyser av kundene sine.
Har du mange kunder som er utrolig aktive på sosiale medier må man trå lett når man poster noe for bedriften på nettet.

Ansett en profesjonell og hold dem ansvarlige hvis noe skulle skje.
Og ansette en profesjonell markedsfører eller sosiale medier ansvarlig kan være nyttig i nesten alle situasjoner.
Det å ha en som kjenner brukerne godt nok til å vite hva som skjer hvis man poster noe er gull verd.
Bedriften kommer mye bedre ut av gode situasjoner og kommer enda bedre ut av dårlige siden det blir veldig få av de når de har en proff som gjør arbeidet.
Det er da også mulig å legge skylden på dems skuldre hvis noe galt skulle skje.

Kan du komme på andre tilfeller der noen har #Fail på sosiale medier?

Team Safa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar